Vardagspusslet med barn, varav en med adhd och trotssyndrom

Stämma av och samarbeta

Träff 5 i kometutbildningen handlade om att kolla av hur långt vi hittills har kommit, kan vi redan nu se en förändring i oss själva och barnet. Har den gemensamma stunden mellan dig och barnet hjälpt för att skapa en bättre grund i er relation. Har konflikter och bråk minskat.

Vi fick även information att man kan samarbeta med andra kring barnet och Komet, som exempel förskola/skola eller andra vuxna som står barnet nära. Det man kan samarbeta kring är följande:
Härmningsprincipen: Utifrån detta kan de välja en eller flera situationer där de skulle vilja agera som goda förebilder för barnet. Om det exempelvis förekommer mycket konflikter i en specifik situation kan fokus vara att själv behålla lugnet.

Uppmärksamhetsprincipen: Barn som ofta hamnar i konflikter brukar få mycket uppmärksamhet kring det. Genom att fler vuxna runt barnet har fokus på det som fungerar får barnet hjälp att hitta andra sätt att bli sedd och uppskattad även utanför hemmet. Ett konkret sätt att arbeta med uppmärksamhetsprincipen är att under en dag så långt det går ha fokus på det som fungerar och uppmuntra barnet.

FUB (Förbereda, uppmana och bekräfta): När barnet har svårt att hantera förändringar och det leder till konflikter i miljöer utanför hemmet kan det vara aktuellt att samarbeta kring FUB. Kom tillsammans fram till vilka situationer ni vill fokusera på när ni arbetar med förberedelser, uppmaningar och bekräftelse. Läs tidigare inlägg om att förbereda och uppmana, samt bekräfta och uppmana.

Samarbeta med förskolan/skolan kring Ormen: Utvidga Ormen till att även gälla där om det förekommer mycket tjat och konflikter. Barnet har då ett eller två uppdrag som belönas med diplom. När barnet kommer hem växlas diplomen in mot klistermärken i Ormen. Se till att det inte blir för mycket uppdrag, kanske behöver ni ta bort något av uppdragen som barnet har hemma. Mer om hur Ormen fungerar kan du läsa om HÄR och HÄR.

Exempel på uppdrag i förskolan:
* Vara tyst under vilan
* Tvätta händerna innan maten
* Sätta sig på sin plats vid matbordet

Exempel på uppdrag i skolan:
* Räcka upp handen när man vill fråga eller svara under en viss lektion
* Komma igång med eget arbete vid första tillsägelsen från läraren
* Sitta på sin plats under hela lektionen

Pedagogen/läraren ska på diplomen skriva dagens datum och underteckna, samt berätta vad barnet gjort för att få diplomet. Diplomet och uppmuntran bör ges till barnet så snart som möjligt efter det att barnet klarat uppdraget. Även att påminna barnet om vad som ska göras för att få ett diplom.

Skapa en blogg på Vimedbarn.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer

Lämna ett svar

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
stats