Vardagspusslet med barn, varav en med adhd och trotssyndrom

Förbereda och uppmana

Under andra komet-träffen pratade vi om att förbereda och uppmana barnet. Ett sätt att minska konflikter är att förbereda barnet på vad som ska hända. T.ex. när barnet ska sluta med en aktivitet och börja med en annan.

Så här gör du:

  • Ögonkontakt. Försäkra dig om att du har barnets uppmärksamhet.
  • Ge barnet tid att avsluta. Säg till barnet 5-10 min innan det är dags för barnet att avsluta sin aktivitet. Du kan även ta hjälp av en äggklocka så att barnet själv kan se hur lång tid det är kvar. Tala också om att du kommer tillbaka och säger till när tiden är ute. Be eventuellt barnet att upprepa det du sa.
  • Påminn barnet. Ibland kan det vara bra att påminna någon gång innan det är dags för barnet att avsluta sin aktivitet.
  • Rutiner. Ha tydliga rutiner. Det kan t.ex. vara att ha samma läggtid eller middagstid alla vardagar. Det kan också hjälpa att ha ett veckoschema där det tydligt framgår vilka aktiviteter och tider som gäller dag för dag.
  • Uppgiftskort. För yngre barn kan man rita eller klippa ut bilder på vad som ska göras. Man kan också använda foton.

 

Jag har gjort en egen bildstöd tavla till Frank som sitter uppe på väggen i hans rum. Jag/vi ändrar bilder för varje ny dag, det blir oftast på kvällen. Jag måste börja hänvisa till tavlan mer för att han ska förstå vissa saker bättre, det är någonting vi ska jobba på. Jag fick också veta att på Komet kan man få hjälp med att hitta bra bilder och hemsidor med bilder för att göra bildstöd. Mer om tavlan kan ni läsa HÄR!

Uppmaningar

  • Minska allt som stör. Försäkra dig om att du har barnets uppmärksamhet innan du ger uppmaningen. Ett vanligt misstag är att ge instruktioner när barnet är upptaget med något annat.
  • Var tydlig och trevlig. Undvik att ge uppmaningen som en fråga. Tala om vad det är du vill att barnet ska göra med en trevlig ton. Barn får ofta höra vad de inte ska göra vilket är svårare för barnet att följa.
  • Ge en uppmaning i taget. Det är lätt att barnet glömmer bort något om uppmaningarna är för många eller för långa. Om uppgiften är komplicerad bör du dela upp den i flera små steg. Du kan också be barnet upprepa uppmaningen. Särskilt för barn med uppmärksamhetssvårigheter kan det vara hjälpsamt. Exempel på att dela upp en uppmaning i flera små steg kan vara ”Nu ska vi gå och borsta tänderna.” istället för ”Nu är det dags att sova, borsta tänderna, gå på toaletten och ta på dig pyjamasen.”
  • Ge barnet tid att göra det du bett om. Det är vanligt att känna sig otålig och upprepa en uppmaning för snabbt. Risken är då att uppmaningarna övergår i tjat som leder till en konflikt.
  • Undvik att argumentera. Upprepa uppmaningen lugnt en eller två gånger. Ibland fungerar det att avleda barnet, exempelvis genom att säga ”Vill du klämma ut tandkrämen?” om barnet inte vill borsta tänderna. Bryt ned uppmaningen i mindre steg nästa gång.

Jag är verkligen skitdålig på dessa moment. Det kommer krävas så mycket övning innan detta sitter. Funderar på om jag ska testa ta hjälp av en äggklocka eller liknande när vi gör olika aktiviteter och det är dags för avslut. Vill gärna inte hamna i onödiga konflikter med tjat och skrik över dessa helt onödiga saker. Måste även tänka mer på att bryta ner uppmaningar när jag ber Frank göra olika saker, samt att ha mer tålamod att ge honom tid att utföra uppmaningen innan jag upprepar mig och det tillslut leder till tjat och konflikt.

Skapa en blogg på Vimedbarn.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer

Lämna ett svar

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
stats