Vardagspusslet med barn, varav en med adhd och trotssyndrom

Ormen (del 2)

Uppdrag till Ormen

Välj 1-3 uppdrag utifrån situationer som brukar skapa mycket tjat och konflikter. Tänk också på att det ska vara uppdrag som ditt barn kan utföra varje dag. Små och tydliga uppdrag!

* Tydliga uppdrag. Var tydlig när du beskriver vilja uppdrag som ger klistermärke, t.ex ”Borsta tänderna senast kl. 7.20 på morgonen”. Försök också att beskriva vad barnet ska göra, istället för vad barnet inte ska göra. Välj ”Häng upp jackan” istället för ”Inte slänga jackan på golvet”. Som jag nämnt tidigare kan man använda sig av bilder om barnet inte kan läsa.
* Klistermärken. När barnet gjort sitt uppdrag får barnet sätta ett klistermärke på Ormen. Under en dag kan barnet alltså få tre klistermärken totalt. 3 uppdrag = 3 klistermärken.
* Lagom svåra uppdrag. Barnet ska klara uppdraget ungefär hälften av gångerna redan från början. Man ska sträva efter att barnet får många klistermärken. Det är samma tre uppdrag under hela Ormens gång.

Exempel på uppdrag:
– Vara färdigklädd 7.30 på morgonen.
– Borsta tänderna på morgonen vid första tillsägelsen.
– Hänga upp ytterkläderna vid hemkomst från skolan.

 

Vad ska man skriva på chanskorten/belöningarna?

Fundera över vad ditt barn tycker om och skriv ner aktiviteterna, saker och förmåner på chanskorten. Aktiviteterna/sakerna bör vara billiga och möjliga att ge barnet när som helst. Var tydlig när du skriver upp de roliga aktiviteterna och sakerna för att minska diskussioner om vad som gäller. Om en aktivitet bara kan äga rum på helgen så skriv det på kortet.

När barnet klarat hela Ormen och kommit till sista frågetecknet på Ormens huvud får barnet en lite större överraskning. Gärna något som är lite extra, som barnet inte brukar få annars.

Förslag till chanskorten:
Bestämma maträtt, baka, grilla korv ute, mysfika med förälder
Föräldern läser extra saga
Hyra film, välja TV-program, gå på bio
Utflykt, gå på museum, åka skateboard
Sova över hos en kompis
Spela kort eller spel med förälder

 

Annat att tänka på när du använder Ormen:

* Involvera andra. Berätta om Ormen för den andra föräldern eller andra vuxna som bor med barnet så att ni kan hjälpas åt. Berätta för släkt och vänner om du t.ex planerar in en belöning ”Sova över hos en kompis/mor- och farföräldrar”.

* Ge klistermärke direkt. Ge klistermärke så fort som möjligt när ditt barn har klarat ett uppdrag. Detsamma gäller med chanskorten. Om barnet får vänta på sin överraskning finns det risk att barnet tröttnar. Ju kortare tid barnet får vänta desto tydligare blir det för barnet varför det får en överraskning. Detta är särskilt viktigt att tänka på om barnet är yngre.

* Slösa med uppmuntran. Bekräfta mycket samtidigt som du ger ett klistermärke. Man kan aldrig visa för mycket uppskattning så länge barnet vet att du menar det du säger. Berätta för barnet vad det har gjort bra.

* Planera i förväg. Om du har ont om tid när barnet hamnar på ett frågetecken kan du plocka undan chanskort med tidskrävande överraskningar.

* Håll på spelreglerna. Ditt barn kan bli argt och besviket för att det missat ett uppdrag. Försök att vara lugn och påminn barnet om att det kommer en ny chans nästa dag.

* Ta inte bort några klistermärken. Det räcker med att barnet kan gå miste om klistermärken genom att inte göra sina uppdrag.

Skapa en blogg på Vimedbarn.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer

Lämna ett svar

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
stats